Magamról

Pásztor Sándor vagyok, klinikai és mentálhigiéniai gyermek- és ifjúsági szakpszichológus. Pszichológusként a Debreceni Egyetemen diplomáztam (ezt megelőzően történész végzettséget is szereztem a Miskolci Egyetemen, miközben - egyetemi éveim alatt - újságíróként is dolgoztam).

A pszichológus diploma megszerzése után Budapesten, az Országos Rehabilitációs Intézet gyermekosztályán helyezkedtem el, ahol súlyosan sérült, illetve különböző fogyatékosságokkal élő gyermekekkel, valamint szüleikkel foglalkoztam. Közben több alkalommal kísérő pszichológusként vettem részt a Tűzoltó Utcai Gyermekklinika által szervezett táborokon, amelyeket daganatos betegségekben szenvedő, és gyógyult gyermekeknek, illetve szüleiknek szerveztek.

Magamról...

A kórházban eltöltött – embert próbáló, de felejthetetlen pillanatokkal teli - időszak után a XIX. kerületi Nevelési Tanácsadóban helyezkedtem el, ahol nagy tapasztalatot szereztem a gyermekkor, serdülőkor nehézségeivel, párkapcsolati problémákkal, családi konfliktusok megoldásával kapcsolatban. Az egyéni terápiák mellett itt lehetőségem nyílt gyermekpszichodráma csoportok vezetésére is, ami nagymértékben bővítette terápiás tapasztalataimat, eszköztáramat.

A gyermekpszichodrámát a Magyar Individuálpszichológiai Egyesületnél sajátítottam el, ahol a módszer nemzetközileg is talán legismertebb kiképzőjétől, Kende B. Hannától (a francia SFPA kiképző analitikusa, a MIPE tiszteletbeli elnöke) tanulhattam.

Néhány évvel később autogén tréning vezetéséhez szereztem jogosultságot a Magyar Relaxációs és Szimbólumterápiás Egyesületnél, ahol a meditáció módszerével is megismerkedtem. Elsajátítottam - a Genfi Gyermekpszichiátriai Klinikán B. Cramer által kidolgozott - együttes babamama pszichoterápiás módszert, amelynek segítségével rendkívül hatékonyan és gyorsan orvosolhatók az egészen korai (0-3 éves korban jelentkező) tünetek, a csecsemő és az édesanya közötti kapcsolati problémák (táplálkozási zavarok, alvási nehézségek, „kezelhetetlen gyerek” jelenségek).

Klinikai és mentálhigiéniai gyermek- és ifjúsági szakpszichológusként a Debreceni Egyetemen szakvizsgáztam „kitűnő” minősítéssel. Jelenleg magánrendelésemen fogadom a hozzám fordulókat. Három éves kortól húsz éves korig a gyermek-, serdülő, és fiatal felnőtt kor pszichés, életvezetési, illetve nevelési problémáinak széles skálájával találkozom, illetve természetesen szülőkkel, párokkal is foglalkozom.

Miben segíthetek?


  • online terápia
  • csecsemőkori problémák, baba-mama terápia (evészavarok, alvászavar, kapcsolati problémák, stb.)
  • krónikus betegségek miatt megváltozott élethelyzettel kapcsolatos problémák megoldása, lelki sérülések feldolgozása (daganatos betegségek, cukorbetegség, testi sérülések, stb.)
  • nevelési problémák.
  • éjszakai bepisilés, éjszakai felriadás, rémálmok
  • tikk, kényszeres tünetek, körömrágás
  • dadogás, mutizmus (a gyermek bizonyos helyzetekben vagy egyáltalán nem beszél)
  • bekakilás, széklet visszatartás
  • fokozott érzékenység, önbizalomhiány, szorongás, pánik
  • erős testvérféltékenység
  • ha a gyermek nehezen válik le és el a szülőről/szülőtől (pl. óvodába, iskolába kerüléskor)
  • képességbeli problémák (tanulási nehézségek, teljesítmény romlás, figyelemzavar, iskolaérettségi vizsgálat, képesség vizsgálat, stb.)

Miben segíthetek?


  • pszichoszomatikus tünetek (negatív orvosi leletek mellett gyakori fejfájás, szédülés, hasfájás, hányinger stb.)
  • magatartási problémák, hiperaktivitás (ADHD)
  • ha a gyermek nehezen teremt kapcsolatot, magányos, nincsenek barátai, elszigetelődött a kortársaitól
  • ha a szülő félti, mert „rossz társaságba” keveredett (EMO, punk, stb.), a deviancia felé sodródik, esetleg már el is követett valamit (bolti lopás, agresszió, szülőkkel szembeni erős ellenállás, stb.)
  • ha pályaválasztás előtt áll, és nehezen tud dönteni
  • serdülőkori problémák (pl. a kamasz esetében a mindennapi életvezetést is gátló szerelmi bánat), öngyilkossággal kapcsolatos gondolatok
  • nemi identitással kapcsolatos kérdések (lányos fiúk, fiús lányok, homoszexualitás, biszexualitás)
  • nemi érdeklődéssel kapcsolatos kérdések, félelmek, „perverz”-nek tartott gondolatok, szexuális fantáziák
  • evésproblémák (étvágytalanság, a gyermek nem eszik szilárd ételt, anorexia, bulímia)
  • traumák feldolgozása (költözés, iskolaváltás, válás, közeli hozzátartozó halála, stb.)
  • családi konfliktusok

Az első lépések

A bejelentkezést követően az első egy-két alkalom a szülőé vagy szülőké (a serdülők esetében másképp indul a folyamat, erről részletesebben az alábbiakban olvashat). A találkozás során lehetőség van a hozott probléma részletes megbeszélésére, a néha csapongó gondolatok rendezésére, a gyermek fejlődési adatainak feltérképezésére (várandósság, szülés körülményei, mozgás-, beszéd-, szociális fejlődés főbb állomásai).

Sokszor már az első beszélgetés is megkönnyebbülést, javulást hoz, hiszen kiderülhet, hogy az addig kezelhetetlennek tűnő problémára van megoldás, a jelzett tünetek kialakulása nem jelenti azt, hogy az ember rossz szülő.

Az első interjú végén megállapodunk a további lépésekről, együttműködésünk kereteiről. A szülőkkel való beszélgetést követően kezdődhet a kivizsgálási szakasz, ami az esetek többségében 3-5 alkalom (heti rendszerességgel, alkalmanként 50 perc). Ilyenkor a gyermekkel foglalkozom, az életkorának és a probléma jellegének megfelelő módszerekkel (természetesen erős szorongás, a gyermek kezdeti bizalmatlansága esetén lehetőség van arra, hogy a szülő is jelen legyen). Ezeket a találkozásokat a gyerekek általában rendkívül élvezik, hiszen a pszichológiai kivizsgálás - valamint maga a pszichoterápiás foglalkozás is - számukra a közös játékot, a bizalmas és szorongásoktól mentes légkört jelenti, ahol a felnőtt figyelme kizárólag rájuk irányul. Ebben a biztonságot, elfogadást nyújtó légkörben a gyermek egyre jobban megnyílik, kreativitása, játékai, szavai, rajzai, viselkedése által betekintést enged belső világába.

Megmutatja szorongásait, félelmeit, gondolatait, így lehetősége nyílik rá, hogy a tudattalan, belső konfliktust okozó tartalmakat megjelenítse, a terapeuta segítségével az életkorának megfelelő technikákkal feldolgozza, és a feldolgozott élményt személyiségébe integrálja. Ezáltal a belső konfliktus csökken, illetve megszűnik, a gyermek megerősödik, viselkedése változik, ami jótékonyan hat környezetére is. Az általam használt módszerek: játékterápia, bábterápia, gyermekpszichodráma, relaxáció.

A kivizsgálást követően újabb beszélgetésre kerül sor a szülővel, ekkor visszajelzést adok az általam tapasztaltakról, és közösen döntjük el a további teendőket (többféle javaslat lehetséges: rendszeres pszichológiai foglalkozások a gyermekkel, nevelési javaslatok a szülők számára, más szakemberhez történő irányítás, illetve a probléma rendeződése esetén a folyamat lezárása).

Fontos, hogy a megoldást a szülővel közösen keressük, hiszen saját lehetőségeit, élethelyzetét és gyermekét mindig ő ismeri a legjobban, én tapasztalataimat és szakmai ismereteimet kamatoztatva segíthetek az előre lépésben.

Speciális eset a baba-mama terápia és az úgynevezett szülőkonzultáció.

A baba-mama terápia akkor indokolt, amikor újszülött-, vagy csecsemőkorú gyermekkel kapcsolatban merülnek fel problémák (nem eszik, nem alszik, könnyen felriad, zaklatott, elutasítja a szülőt, stb.). Ilyen esetekben a baba és az édesanya együtt jönnek el, és a foglalkozások (általában 5-6 alkalom) hármasban zajlanak.

Szülőkonzultáció esetén a gyermekkel nem találkozom. A szülő egy vagy néhány alkalommal keres fel, segítséget kérve konkrét problémák megoldásához, adott helyzetben való megerősítéshez, vagy bármilyen – a gyermekével kapcsolatos – bizonytalanság, kérdés felmerülése esetén.

Ilyenkor közösen elemezzük az adott helyzetet, feltérképezve a probléma hátterét, és keresve a megoldási lehetőségeket. A szülő konkrét tanácsokat is kaphat, és igény esetén alkalmanként újabb konzultációs lehetőségek is rendelkezésére állnak.

Érdemes tudni, hogy a gyermek tünete sokszor a szülők, a család, vagy a tágabb szociális környezet (óvoda, iskola) problémáit, konfliktusait, feszültségeit jelzi. Ezekben az esetekben különösen fontos a felnőttek (pedagógus, szülő, pszichológus, pszichiáter, stb.) együttműködése, a gyermek számára frusztráló helyzet rendezése, hiszen hiába próbáljuk a gyermeket megerősíteni, amíg a kiváltó okok változatlanul fennállnak.

Serdülők

Serdülők (15-16 éves kortól) és fiatal felnőttek esetében kiemelt jelentőségű a bizalom a terapeuta és a kliens között, ezért ilyenkor elsősorban a pácienssel dolgozom. A találkozásokat illetően itt több lehetőség is szóba jöhet: 1. kizárólag a tinédzserrel találkozom, a szülő csak veszély esetén, vagy a kamasz kifejezett kérésére kapcsolódik a folyamatba; 2. a serdülő és a szülő együtt jön az első interjúra, ezt követően a serdülővel dolgozom; 3. a szülő egyedül érkezik az első beszélgetésre, de a serdülőt részletesen tájékoztatjuk erről; 4. szülőkonzultáció (részleteit lásd fent).

A pszichológusi munka alapvető fontosságú eleme a titoktartás, ami a gyermeket, a serdülőt, és a szülőt egyaránt megilleti.

 
Elérhetőségeim:

Telefon: 06 30 380-1397

Email: pasztorsa@gmail.com

A rendelések helyszíne:
1062 Budapest, Délibáb utca 10. I.em. 4. Kapucsengő 101.
illetve:
Gödöllő, Köztársaság u. 69/a (Atlantisz Életmód Központ).